• Go to navigation_nb
  • Go to content_nb
asthmainfo.no

You are here

  • Forsiden
  • Kols
  • Nyheter
  • Omega 3 og KOLS

Astrazeneca global websites

  • AstraZeneca-nettsteder

title_nb

  • Forsiden
  • Astma
  • Kols
    • Interaktive kurs om KOLS
    • Hva er KOLS?
    • Røykeslutt
    • Behandling
    • Spørsmål og svar
    • Test
    • Nyheter
      • Å leve med kols
      • Diagnosen KOLS?
      • Røykere med kronisk bronkitt
      • Omega 3 og KOLS
      • Fysioterapi og KOLS
      • Tidlig diagnose er viktig
  • Allergi
  • Svar fra legen
  • For legen
  • Andre nettsteder
  • Nyhetsbrev
  • Kontakt
  • Sitemap

Mat rik på Omega-3 gjør livet lettere for KOLS-pasienter

Fisk inneholder omega 3

Kan et kosthold rikt på omega-3-umettede fettsyrer, forbedre symptomene til pasienter med kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)?

Ja, sier japanske forskere fra Kagoshima universitetet i en ny studie publisert i det anerkjente tidsskriftet Chest.

KOLS er i dag den 5 største dødsårsaken i verden og kjennetegnes ved en kronisk betennelsestilstand i luftveiene.

Studieopplegg
Omega-3 flerumettede fettsyrer har betennelsesdempende egenskaper og forskergruppen, ledet av Dr.Matsuyama, mener at dette bør være fordelaktig for KOLS-pasienter. De analyserte 64 pasienter med KOLS (Lungefunksjon mindre enn 60% av forventet Verdi) og en kroppsmasseindeks BMI over 25 kg/m2.

Gruppen bestod av 7 kvinner og 57 menn. Gjennomsnittsalderen var 66 år Pasientene hadde ikke røkt de siste 6 månedene.

De ble fordelt tilfeldig til å motta enten en dagsrasjon bestående av 400 kilokalorier omega-3-rik kost eller en kontrolldiett uten omega-3. Pasientene ble fulgt i en 2-års periode.

Resultater og konklusjon
Pasientene som hadde spist omega-3 rik kost forbedret sin tungpust, målt etter en 6-minutters gangtest. De som fikk diett uten omega-3 hadde ingen bedring.

Behandlingsgruppen var i stand til å gå 5% lenger mot slutten av studien, sammenlignet med 1% i kontrollgruppen.

Forskerne konkluderer med at KOLS-pasienter kan ha god nytte av og derfor bør behandles med et tilskudd av omega-3 rik kost.

Bakgrunnsinformasjon

  • Denne studien er kvalitetsvurdert av InfoPOEMs, en uavhengig kilde for kunnskapsbasert medisin. Studien har fått nest høyeste score, bevisstyrke 1b, eller ”Level of Evidence (LOE)” på fagspråket.
  • Les originalartikkelen i PubMed.

Publisert: 2006-03-27
Kilde: Pressetjenesten AstraZeneca
Bearbeidet og tilrettelagt for astmainfo.no av redaktør Dr. Christian Anker

  • Avansert søk

Ikke logget inn



  • Registrer deg
  • Glemt passord?

Quick Links

  • Medisinsk informasjon
  • Pollenvarsel hos NAAF

Verktøy

  • Utskriftsvennlig versjon
  • Lag bokmerke for nettstedet
AstraZeneca

Legal notices

  • Vilkår for bruk
  • Personvern
  • © AstraZeneca 2010